0

Sayyidul Ayyam

Jumaat telah dididik untuk diingati sejak kecil. Lebih-lebih lagi waktu itu, cuti umum belum ditukar kepada Sabtu dan Ahad. Hari Jumaat, memang ditunggu kerana emak akan menyediakan hidangan yang lebih istimewa. Masih tersimpan dalam kotak fikiran pesan seorang guru supaya sedar kalau hari yang sedang dilalui itu adalah hari Jumaat. Bukankah kita selalu bertanya; hari ini hari apa ya, yang menandakan ketidaksedaran kita terhadap perjalanan masa yang pantas. Seorang perempuan seperti saya lebihlah lagi. Tidak wajib menghadiri solat Jumaat. Justeru, kemungkinan untuk ‘tidak sedar’ itu lebih tinggi berbanding orang lelaki yang tidak culas menunaikan kewajipan itu.

Siapa yang mahu lupakan Jumaat kalau punya hajat kerana termaktub dalam hadith; padanya satu waktu yang tidak ketahui, jika berdoa pasti dikabulkan. Entah kenapa Jumaat hari itu menggamit hati untuk turut bersama jemaah dunia Islam kecil UIA bersolat Jumaat. Jujurnya, saya tidak pernah menghadirinya sebelum ini di Malaysia kerana memanglah bukan kebiasaan kita yang perempuan ini. Saya belajar ikut solat Jumaat waktu musafir di Damsyik. Saya berkunjung ke rumah seorang teman baru. Waktu itu hangat isu karikatur Nabi Muhammad s.a.w dilukis seorang warga Denmark. Gadis Syria itu waktu mahu mencalit mentega dan madu pada roti bercerita tentang pemboikotan mereka terhadap produk keluaran negara tersebut (Mentega keluaran Denmark antara yang sedap dan digemari saya di sana sebelum isu ini meletup). Saya dalam diam malu sendiri kerana waktu mendengar berita dari stesen radio yang tidak saya ketahui namanya tidak tersenarai nama Malaysia sebagai antara negara yang memboikot. Indonesia, ia. Kerana Malaysia itu kecil atau kerana suara tertinggi negara memang tidak menzahirkan itu. Gadis yang lebih muda tujuh tahun daripada saya itu kemudiannya mengajak saya ikut ke masjid. Katanya, kita harus tahu apa seharusnya dilakukan sebagai Muslim dalam menanggapi isu ini. Pasti khatib dalam khutbah akan berbicara tentang ini. Sayang, saya tahu tentang masjid berdekatan yang membuka ruang untuk Muslimat ikut solat Jumaat di musim akhir kembara.

Kembali, khutbah Jumaat dwi-bahasa (Arab dan Inggeris) hari itu membicarakan tentang kelemahan umat Islam hari ini dan faktor yang perlu digembleng bagi memastikan kegemilangannya semula. Khatib berbicara soal penggabungan ilmu dan amal, iman dan amal juga taqwa dan amal. Antara katanya yang seperti dicampak ke muka saya adalah tentang banyaknya buku, makalah ilmiah dan terbitan lain yang terbit saban bulan, saban tahun tapi berapa banyak yang diambil manfaatnya isinya dalam aplikasi hari-hari oleh kita semua. Aduh, buku-buku itu pun saya tak terbaca.

Maaf, rencam tulisan ini. Mahu kembali ke niat asal menulis. Mahu berbicara tentang perempuan. Sejak lama, saya suka memerhati beberapa perkara. Pertama, kaum peremuan yang tidak ‘reti’ berjemaah sesama mereka. Kedua, solat Tahiyyatul Masjid yang diabaikan. Berdasarkan pemerhatian saya, kaum perempuan memang jarang membentuk jemaah apabila solat di surau atau di pusat-pusat membeli belah dengan mengambilkira kawasan yang memang terpisah dari jemaah lelaki. Di situ, selalu saya buat kesimpulan pendek, patutlah orang lelaki jadi ketua kerana sifat kepimpinan itu selalu terserlah di mana-mana. Kenapa ya, kita yang bernama perempuan ini (terutamanya saya) tidak mahu berebut pahala berjemaah itu.

Tentang solat apabila masuk masjid. Perempuan lagi. Maaf, mata saya tidak mampu tembus ruang solat lelaki, justeru tidak masuk dalam pemerhatian. Solat ini bukanlah satu kewajipan. Tetapi menurut saya, ia sunat yang harus jadi adab. Kita tidak dibiasakan sedari kecil lalu terbiasa bila dewasa, kan? Di UIA, bangsa lain agak patuh dalam hal ini berbanding orang kita yang masuk dengan makanan ke dewan solat lalu terus dihadap atau terus meletak badan melepas lelah. Saya juga bertanya kepada diri mengapa ruh masjid itu jarang hadir dalam diri kita-kita ini. Ini antara pelajaran yang saya kutip dalam kembara dulu. Di sana, setiap kali nampak masjid teringin mahu memasuki dan rasa rugi kalau tidak dapat solat Tahiyyatul Masjid di dalamnya. Saya yang mendikriminasi masjid di sini atau apa ya? Anda bagaimana?
Kembali kepada sikap teman terhadap solat jumaat tadi, saya tidak fikir, kita punya ramai warga remaja terutamanya lelaki yang akan menunggu-nunggu Jumaat untuk mengambil intipati bicara khatib bagi menguatkan diri menghadapi cabaran Muslim hari ini. Teruja melihat warga dunia Islam kecil UIA yang sama-sama tunduk dalam satu jemaah kemudiannya bercempera usai solat menuju hala masing-masing manakala sebahagian yang lain membentuk negara-negara kecil mereka; mengambil berkat waktu Jumaat, bertemu mencari sepakat.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top