0

Hadiah untuk Diri

Entah bagaimana saya sudah terhenyak di kerusi kuning dalam dewan sederhana besarnya di DBP. Entah apa juga yang membuat hati saya sekuat itu pagi-pagi sudah mengatur langkah bersendirian mencari halanya tempat berlangsung diskusi buku dan antologi puisi mantan MPR. Saya bukan di kalangan mantan juga bukan pelajar jurusan sastera yang dipaksa hadir mendengar bicara berbelit tentang seni penulisan yang sukar dihadam minda. Saya cuma khalayak peminat sastera yang baru mahu bertatih melangkah masuk ke dunia itu bukan sekadar pemerhati tapi pemainnya.

Sebenarnya niat saya hari itu hanyalah mahu menghadiahkan cuti kepada diri daripada tugasan kuliah yang menuntut masa penuh saya mengulit buku demi buku. Saya segan mahu pergi sebenarnya apalagi tidak berteman. Tapi hati menempelak. Kalau di negara orang dahulu saya tidak pernah malu berpergian sendirian menyusur jalan di tempat asing, mengapa saya harus sebaliknya di tanah air saya sendiri. Tujuannya sama kan, belajar daripada ‘pengalamian’ terhadap suasana dan manusia yang mengitari dunia itu. Maka, harus malukah saya untuk belajar. Malu akan membuat saya rugi seperti yang sering dihadapi di kampus sekarang. Ada banyak perkara yang kadang-kadang kita akan belajar dan dapat lebih jika kita melepasi sempadan bernama malu itu. Segan bercakap, segan menegur orang, segan bertanya, segan memperkenalkan diri, segan berkongsi isi kepala dan mengungkap idea, segan untuk kelihatan berani dan banyak lagi segan...Kasihan pada diri yang minta diisi dan dipenuhi dengan segala bentuk makanan minda. Tapi si malu itu sangat kuat mendominasi.

Alhamdulillah, sekurang-kurangnya untuk hari itu ‘si malu’ sedikit malas melawan dan terlepaslah diri saya ke majlis itu. Bertemu Ummu yang baru pulang dari umrah (itu antara faktor yang kuat melawan malu) di pintu masuk dewan sibuk dengan buku-buku jualan kedainya sendiri. Saya tenung Ummu. Entah, ada rindu menyorok malu di sudut hati. (Malu lagi...) Tak terungkap kata saya. Mahu berkongsi rindu pada Dimasyq. Kak Dayah sudah pulang ke Kedah. Saya hilang tempat mengadu gumpal rasa yang sesekali datang bertandang. Usai majlis baru saya dapat berbicara dengannya sedang dia sibuk menyusun buku ke dalam kotak. Cerita biasa orang bujang mewarnai.:) Masalah kita sama kak, ujarnya.

Mahu berkelana ke mana pula selepas ini, tanya saya. Ke Solo mungkin. Akak, tahun depan kita ke Suria...? Boleh, bila akak dah habis kelas, kita ke sana. Akak nak menulis tesis di sana. Jawapan bersahaja melayan rindu. Biarpun belanja bulanan pun masih tanggungan emak dan ayah. Berangan tidak ada salahnya. Kembara saya ke Syria dua tahun lalu pun asalnya cuma angan sejak di tingkatan 4.

Saya temui kembali Dr Amida Abdul Hamid atau Kak Anis yang pertama kali bertemu dengannya waktu Forum al Quran dan Sains minggu lalu. Hati kuat mengiakan yang beliau adalah Kak Anis (salah seorang kolumnis Anis) waktu melihat beliau menghampiri meja pendaftaran yang diurus saya dan seorang mak cik. Entah kenapa hati sungguh terpesona melihat beliau. Bersungguh mencatat dan mendengar penjelasan ustaz Abu. Bicara tentang kejadian manusia dan hadis berkaitan kebangkitan manusia yang diulas daripada pandangan ilmu sains biologi juga kehidupan tumbuhan hari itu benar-benar mengujakan. Saya berterima kasih pada mereka yang hadir untuk bersama memahami isi al Quran dan Hadis terutamanya mereka yang datang setelah membaca artikel saya bertajuk Fahami Mukjizat Al Quran dalam majalah Anis bulan Julai. Terima kasih juga pada editor yang sudi menyiarkannya. Saya beroleh semangat untuk terus menulis. Juga untuk Kak Anis yang menghadiahkan saya buku tulisan beliau 'Kasih disemai Sayang dituai' pada program di DBP semalam. Pesannya menakutkan saya; ini supaya rajin menulis. Tulis, rajin-rajin menulis. Di atas adalah gambar semasa Forum Sains dr al Quran.

Memang, saya sudah mula menulis. Cuma belum betul-betul berdisiplin. Juga masih menerawang memahami aspek penulisan kerana saya tidak pernah mengikuti mana-mana kursus formal sebelum ini. Di Nilam Puri dulu pernah sekali rasanya, tetapi hanya setengah hari. Tidak banyak yang saya kutip lagipun saya tidak terus melatih diri menulis waktu itu. Sekarang, setelah UM dan zaman sibuk kepimpinan saya tinggalkan dan memberi sepenuh masa untuk pengajian sarjana, saya mula bertanya diri tentang tugas dakwah yang tidak boleh berhenti. Melihat teman-teman sibuk dengan platform dakwah masing-masing sekarang, saya tidak mampu menafikan rasa bersalah dalam diri kerana tidak turut serta setelah segala tarbiah dilanyak ke dalam diri waktu di kampus dulu. Biarlah saya berterus-terang hari ini pada mereka yang menyimpan tanda tanya tentang saya. Benar, saya semakin kedekut dengan masa saya. Maafkan saya. Mohon difahami beban pengajian saya, kelemahan saya yang menuntut saya lebih berusaha. Saya juga berdoa agar dilorongkan jalan-jalan untuk saya terus berkhidmat untuk agama ini sesuai dengan kemampuan saya waktu ini. Mungkin menulis lebih sesuai untuk saya sekarang kerana saya bebas memilih waktu tanpa terikat dengan mesyuarat, pertemuan dan sebagainya. Maaf lagi kalau alasan ini dangkal. Terpulang.

Sesuatu yang harus saya syukuri adalah keteraturan perjalanan hidup yang cantik dalam jadual Allah. Sungguh. Perlahan-lahan saya membacanya. Belum jelas lagi pemahaman saya tentang semua ini. Tapi saya mula melihat kaitan perkara demi perkara yang saya alami. Suka duka hari-hari lalu itu punya makna tersendiri dalam membentuk kedewasaan saya juga memberi lorong untuk saya menjadi saya tahun-tahun akan datang. Sejak tiga empat tahun ini saya tidak ada jawapan yang jelas jika orang bertanya tentang cita-cita. Selalu saya jawab: pensyarah untuk menutup soalan yang seterusnya kalau yang bertanya itu saudara mara. Tapi saya lebih suka menjawab dengan jawapan: mahu jadi suri rumah berjaya, kalau yang bertanya itu rakan-rakan dekat atau seseorang yang bisa saya ajak bicara tentang cita-cita. Saya masih ingat gelengan kepala teman-teman dan ungkapan ‘hilang satu aset produktiviti negara ’ bila saya katakan saya tidak suka bekerja kerana saya mahu punya lebih masa di rumah (menjaga anak- itu sambungannya dalam hati saya. Hahaha) dalam satu majlis reunion. ( Iya ke, ‘minat rempit’ yang sering sibuk dahulu keluar pagi balik menjelang pagi hanya mahu duduk di rumah?) Tapi apa saya punya pilihan zaman gawat begini? Ya barangkali, kalau saya bersedia serius menjadi penulis bebas berdisiplin yang pejabatnya di rumah atau penceramah bebas atau apa ya....

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top