0

ERTI CUTI

CUTI...INDAH BUKAN?
Semester ini saya sudah mula berat dengan istilah cuti kerana ia akan kalu tidak banyak pasti sedikit ia akan mengurangkan stamina saya terutamanya kemampuan untuk bertahan berjam-jam di hadapan buku.
CUTI...PENTING BUKAN?
Tapi cuti ini perlu terutama bagi workholic, kaki study dll yang sangat kedekut ruang waktu mereka untuk orang di sekeliling.
CUTI...MENARIKKAN?
Cuti bagi saya adalah waktu mengasah hobi dan melakukan perkara yang tidak dapat dilakukan waktu sibuk kuliah. Inilah waktunya untuk menulis, membaca buku cerita, memasak sepuas-puasnya, tumbuk beras pulut dan kunyit untuk dibuat pupur muka, menjaga anak saudara yang comel montel itu, pergi berkelah bersama keluarga juga membebel pada adik-adik yang 'kurang sedar' tahun depan depa ada peperiksaan penting.
CUTI...WAKTU BERTEMU NENEK
Menarik juga, inilah waktu berziarah ke rumah nenek dan berkumpul bersama sanak saudara terutamanya kalau ada kenduri tertentu. Nenek saya agak cerewet, orang Melakalah katakan. Serba serbi harus sempurna terutamanya hal bersangkutan dengan dapur. Sesetengah kita mungkin rimas punya nenek yang banyak bebelnya dan banyak pula peraturannya. Saya, berasa sedikit rugi kerana tidak banyak masa dapat dihabiskan bersama nenek untuk belajar ilmu yang bernama pengalaman. Memang, nenek tidak tahu membaca tapi ilmu hidupnya luas. Antara prinsip nenek yang saya pegang adalah- den ado mulut. Nenek dalam tidak tahu membaca itu sudah naik haji seperti orang lain dan berkali-kali juga menaiki kapalterbang bersendirian ke beberapa negeri di Semenanjung dan juga Sabah Sarawak dan biasa sahaja menaiki bas ke rumah anak-anaknya bersendirian. "Nenek kan tak tahu baca, macam mana nenek poie jalan jauh-jauh?" Ini soalan cucu-cucunya. "Dan (den) ado mulut. Dan tanyo jolah." Justeru, saya belajar dari dia. Bagi saya alamat, Insya Allah saya akan sampai ke tempat anda kalau ada keperluan. Tapi sesat barat itu tak usah kiralah. Yang pasti Insaya Allah sampai.
Tapi emak juga selalu pesan bila melihat saya kadang-kadang berani-berani berjalan sendiri terutamanya waktu malam di Kuala Lumpur. "Orang perempuan, kena simpin sedikit rasa takut. Tak boleh terlalu berani. Takut itu untuk elak kita meletakkan diri di dalam bahaya."
Begitulah.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top