0

Palestin - فلسطين-Palestine

Untukmu Pejuang,
Yang mempertaruh nyawa di barisan paling hadapan, yang memberi setiap detik, setiap denyut nadi, setiap helaan nafas untuk al-Qud, sedang kami yang juga punya tanggungjawab pada al-Aqsa, masih di sini… Kenyang, tenang, lena.


َوَلاَ تَهِنُواْ فِي ابْتِغَاء الْقَوْمِ إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ يَرْجُونَ وَكَانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً } النساء104
Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana

Siapakah mereka yang berada di Gaza sekarang? 80% daripada mereka adalah anak, cucu, cicit mereka yang semuanya berasal daripada wilayah yang dirampas oleh pengganas-pengganas Israel.
Kata Israel-
“serangan kami adalah untuk menghentikan serangan roket pejuang HAMAS ke atas wilayah kami”. Wilayah kami? Inilah rules of the jungle yang diamalkan oleh mereka yang berhati binatang.

Kependudukan Israel di bumi al-Quds adalah berikutan Deklarasi Belfour 1917( Keputusan perhimpunan Zionis Sedunia-keizinan penghijrahan Yahudi ke Palestin beramai-ramai) kemudian dirancakkan dengan keputusan PBB (League of Nation) pada 29 Nov 1947 yang membahagikan Palestin kepada 2 bahagian. AS telah memaksa negara-negara kecil dlm PBB untuk bersetuju dengan keputusan memberikan 55% bumi Palestin kepada Yahudi. Seterusnya, negara haram Israel tertubuh pada 15 Mei 1948.

Islam telah lama bertapak di Palestin. Sejak 15 Hijrah(636M). Sebelumnya, ia telah lama didiami bangsa Palestin (bangsa Kan’an) dan keturunannya sehinggalah Islam datang dan majoriti mereka memeluk Islam.

Berdasarkan fakta penyelidikan dr ahli akademik Yahudi sendiri, lebih 80% orang Yahudi hari ini tiada sebarang kaitan sejarah dengan Palestin. Mereka berasal dr keturunan al-Khazar(puak Tatar-Turki) yang menetap di utara Kaukaz (kwsn bekas Soviet) dan memeluk agama Yahudi pada kurun ke-8M. Mereka sepatutnya pulang ke Selatan Rusia, bukannya ke Palestin.

Mahu minta tolong pada siapa kita? US? Tak perlu bicara tentang mereka kerana polisi mereka adalah polisi Yahudi-Israel itu juga.
Mesir, Jordan dan Turki? Manusia-manusia berkepentingan di negara-negara Islam yang punya hubungan diplomatik dengan Israel ini barangkali tidak pernah belajar sejarah atau memahami ayat tentang Yahudi yang tidak boleh dibuat kawan, tidakkan pernah redha dengan Islam. Liga Arab?.....Anda tahu jawapannya.

Aku…
Akan selalu bermimpi
Menjadi permaisuri
seorang raja berharta punya segala
Akan terus bermimpi
Menjadi suara
Pada hati-hati mengkal
Akan selalu bermimpi
Punya kamar beradu indah
Penuh hiasan mawar putih
dan lilin merah
menyerak harum lavender
campuran rahsia
meresap… menyentak!
Mendiamkan denyut jantung
Seorang lelaki bermata dinar
Yang selalu lupa
Ertinya racun
Jenama diplomasi

Sg.Pusu
0200 050109

Glosari
Zionis- gerakan politik sekular yang berjuang utk mendirikan negara bangsa bagi Yahudi

Fakta dan cerita diambil dr perbincangan Global @1-TV1 dan buku Peluru Lawan Batu: Konflik Palestin&Israel (Maszlee Malik).

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top