0

Pulanglah


Pulang dari Interfaith Dialogue membincangkan tajuk "Tujuan Hidup" dari 3 perspektif agama di UIA tadi, saya berkira-kira mahu menyambung menyiapkan slide untuk pembemtangan hari Khamis ini- kelas Muslim Scholarship in Comparative Religion. Fokus saya adalah Ara' al Hind (Pandangan Orang Hindu) tulisan Shahrastani. Saya sedikit tenang selepas bertemu Dr Komar bertanyakan fokus pembentangan saya. Sedikit sebanyak saya perlahan-lahan mula memahami opps..masih cuba memahami dengan lebih mendalam berkenaan agama lain. Masih sangat pening memahamkannya sebenarnya. Dr Komar baru selesai membentang tentang Judaism dan Cristianity. Saya masih perlu masa memahami beberapa konsep utama dalam setiap agama.

Syukur, itu sahaja yang mampu saya katakan. Berpeluang belajar dengan Dr Komar, biar sedikit menakutkan saya kerana ketegasannya namun sangat menyenangkan saya. Kelas beliau selalu memberi inspirasi yang bukan sedikit. Selalu menyentak saya. Selalu menguji dan mencabar kefahaman saya tentang Al Quran. Selalu mengujakan saya tentang hikmah setiap kalam Tuhan dan cerita yang terakam di dalamnya. Memahami perbezaan antara agama menyebabkan saya melihat lebih luas dan lebih memahami agama saya. Menghargainya.

Kembali, memang setelah internet dapat saya akses 24jam di rumah, ia sangat 'mengganggu' saya. Inilah contohnya. Bukan presentation yang saya hadap tapi email dan blog. Tiba-tiba malam ini saya kembali mebaca email-email lama dalam folder tertentu. Email empat lima tahun lalu. Melihat semangat yang pernah marak dalam diri. Saya baca kembali email-email saya kepada YB Fong Po Kuan dan jawapan balasnya yang penuh dengan semangat kewanitaan. Juga email dari Anna, wanita German yang kami temui dalam satu diskusi di pejabat Sisters in Islam dan kongsi bersamanya isu-isu wanita, Islam, Liberalisasi ( macam tak caya..saya pernah melalui zaman ini). Juga email-email antara saya dan teman di Malaysia sebelum dan semasa saya di Syria. Usai bacaan, saya bertanya, sayakah itu?

Saya tiba-tiba melihat diri saya berlari mengejar semangat yang hilang seperti kanak-kanak kecil mengejar rama-rama...Melihat cantik dan indahnya haiwan kecil itu hingga terlupa menikmati taman indah yang saya sedang berlari di dalamnya. Bukan..saya punya semangat hari ini. Tapi saya cemburukan semangat yang dulu. Saya rindukan hati polos dan keyakinan tulus pada Tuhan waktu saya menyerah urusan pada Dia waktu nekad ke Syria.

Tiba-tiba. Tapi Ramadan tidak datang tiba-tiba. Ia datang dengan tujuan. Ada tujuan hidup yang terakam di balik pensyariatan puasa. Dan bukan tiba-tiba juga saya tergerak untuk kembali menyorot zaman lama kan?

Moga Ramadan menyuntik inspirasi, mengembali jati diri, membina stamina, membangun jiwa. Saya mahu balik ke kampung Ramadan dengan penuh berserah. Saya harus tinggalkan kacau pikir dan jiwa yang mengganggu. Saya harus membuang harap pada manusia. Saya harus campak ego dan ragu saya. Saya harus pulang dan menyerah. Pada Dia. Saya harus...pulang... dan menyerah.....

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top