0

Merai dan Meraih Nikmat yang Dilupakan



Sudah hampir separuh bulan Sya'ban kita lalui. Hampir kita tidak sedar ia berlalu. Memang seperti kata Baginda Rasul, Sya'ban ini bulan yang dilupakan kerana ia di antara dua bulan mulia;bulan Rejab dan bulan Ramadan. Kata Baginda lagi, ini adalah bulan di mana amalan dipersembahkan kepada Allah. Kata Baginda s.a.w: Aku suka kalau amalan aku diangkat pada waktu aku berpuasa.

Aisyah berkata, aku tidak pernah melihat Baginda Rasul s.a.w berpuasa sebanyak dia berpuasa di bulan Sya'ban.

Antara waktu di mana amal lebih dituntut dan diberi lebih ganjaran adalah pada waktu-waktu yang manusia lalai terhadapnya. Antara waktu gaflah(lalai) adalah bulan Sya'ban, antara Magrib dan Isyak juga waktu Solat Asar. Contoh lain adalah berzikir waktu kita pergi ke pasar. Kerana lumrah pasar adalah waktu manusia sibuk dan lalai dari mengingati Allah.

Sahabat, Ramadan makin hampir..Syurga sedang dihias, sudah melambai-lambai menyambut. Seisi makhluk Tuhan sedang berdebar menanti bulan penuh berkat mendekati. Syaitan sedang menggiat usaha terus memmbujuk hati untuk tidak merasa akan hadirnya tetamu mulia. Syaitan sedang cuba menutup deria-deria rasa kita pada bau angin syurga yang berpuput lalu mengucap selamat datang kepada Ramadan. Ah..kita masih mamai. Belum bersedia dan berhias. Bagaimana mahu merai tetamu yang sudah hampir di ambang pintu...

Ahlan...ahlan..kami merinduimu.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top