0

Trek kita...



Ramadan Kareem wallahu akramakum, ahibbaaii.

Bulan tercinta telah tiba, hampir selesai pusingan yang pertama. Kita masih berlari anak atau sudah memecut. Atau memang sudah memecut dan nanti akan kembali ke mode biasa waktu hampir ke garisan penamat. Atau...tidak ikut serta dalam kejuaraan setahun sekali ini. Jangan...masih tidak terlewat untuk turun ke trek. Ini kejuaraan luar biasa. Tidak ada hakim manusia yang menentukan siapa juara di hujung garisan. Dan bukan manusia juga yang menilai mutu larian di trek istimewa ini. Kata Dia, Sang Penganjur...ini untuk Aku, Aku yang menilainya.

"Setiap amalan anak Adam (manusia) adalah untuknya, melainkan amalan puasa, maka sesungguhnya puasa itu untuk-Ku (Aku sendiri yang dapat memeriksa dan menilainya) "

(الصيام لي وأنا أجزي به) Mengapa dikhaskan puasa di sini?
Kata Ibn Hajar, kerana orang tidak riya' bila berpuasa. Mungkin ada, tapi sedikit sekali. Ia amal antara kita dengan Allah. Siapa tahu anda berpuasa atau tidak? Ia amanah. Ya...kita sama-sama berlari, tapi di trek berlainan. Milik peribadi. Justeru, hanya Dia yang Maha Mengetahui dan Melihat layak memberi mata. 10, 100, 1000?
Piala taqwa telah lama disebut-sebut. Tapi iya, sedikit cuma hati-hati yang tertarik mahu merebutnya. Atau memang sangat teringin tapi tidak cukup stamina untuk bertahan di trek yang banyak 'hurdle'nya dan singkat pula waktu yang diberikan buat menghabisinya. Barangkali tidak cukup warm up dan latihan sebelum.

Bertahanlah, belum waktu untuk semput atau putus nafas. Kalau perlu bantuan, segera cari. Kita mungkin perlu teman untuk sama-sama kuat merentasi halangan. Ada rasa malas, ada rasa mengantuk yang sangat. Lalu mahu berhenti dan tidur. Sebentar tidak mengapa, tapi kalau mahu berlama-lama...masa tidak akan menunggu.

Lupa, ini bukan larian biasa. Ini treasure hunt. Ini bukan padang biasa, ini padang hijau penuh pohon rendang, semak juga. Sela-sela berlari harus berhenti mengutip bekal dari pohon rahmah, pohon berkah, pohon magfirah. Jangan silap berhenti...ada wakaf juga, penuh makanan, sangat menggiurkan...ada pakaian-pakaian cantik bergantungan. Mahu? Sekadarnya...jangan berlebihan. Kerana kejuaraan luar biasa ini lain cara nilainya. Kerana ia mahu juara yang bukan calang-calang. Ia mahu juara yang konsisten; yang akan terus berlari biar kejuaraan sudah tamat. Juara yang tahan sabar dan uji, kebal dan ampuh dengan pencabar-pencabar ghaib yang bakal dibiar bebas kembali ke trek selesai kejuaraan ini. Oh, sukar sekali mahu meraih piala taqwa.


Iya, justeru harus bertanya diri, apa kita sedang berlari dengan betul, apa kita tahu apa yang harus kita cari di padang luas ini, apa yang harus kita kutip dari laluan sukar ini? Ini padang yang cantik dan indah. Justeru memang ramai yang turun merai. Sekali lagi ingatan, jangan cepat terpesona. Fokus pada trek anda. Kerana tidak semua yang turun ke padang ini benar-benar mahukan piala taqwa kerana habuan lain banyak juga. Anda tentukan...mahu piala taqwa atau habuan selainnya!

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top