2

Pecutan Akhir


Kita berada di minit-minit terakhir. Ini waktu untuk benar-benar pecut. Atau, kita mungkin menyesal kerana tertinggal dari kejuaraan piala taqwa setahun sekali ini.

Apa ya yang harus ditambah lagi di hujung Ramadan ini. Harus berusaha untuk tambah khusyuk dalam solat fardu. Harus memaksa diri melakukan solat sunat di setiap solat fardu. Juga berusaha untuk tidak tertinggal tarawih. Juga menyempatkan diri untuk bangun solat malam. Kalau tidak larat, dua rakaat sebelum sahur atau paling kurang kata ustazah, ambil wudu', duduk sebentar; istigfar dan berdoa.

Apa lagi? Sedekah. Kalau rasa tak berjumpa dengan mana-mana orang yang layak diberi sedekah, anda yang menggunakan perbankan elektronik, boleh sahaja klik kepada rumah-rumah kebajikan yang disediakan oleh sistem bank anda. Mudahkan? Atau, hulur sahaja RM1, 2 sambil menitipkan satu dua pesan yang muluk-muluk pada anak-anak kecil yang ikut serta tarawih. Anak-anak itu pasti gembira dan menggembirakan hati orang kan satu yang dituntut hatta senyuman-تَبَسُّمُكَ فِي وَجْهِ أَخِيكَ لَكَ صَدَقَة,senyummu kepada saudaramu itu sedekah. Dan untuk kaum wanita yang 'dicutikan' pada hari-hari akhir ini, mungkin boleh lebih rajin memasak dan sedekah kepada jiran tetangga atau belanja sahaja sesiapa makan. Tak perlu ramai,yang termampu. Biar seorang.

Lagi? Kalau ada kesempatan i'ktikaf, terutamanya yang lelaki, harus cari peluang itu. Perempuan, kalau ada peluang, boleh sahaja tapi kalau mahu di rumah juga lebih baik untuk perempuan. Cuma khaskan satu tempat untuk kita i'ktikaf dan niat sahaja. Kalau mahu jadikan acara tahunan keluarga, lebih baik. Seorang ibu memberitahu saya, memandangkan mereka tidak punya kampung, acara i'ktikaf adalah program tahunan keluarga yang ditunggu-tunggu. Beliau akan survey, cari masjid yang sesuai, kemuadian mereka sekeluarga akan beriktikaf, biasanya pada hujung Ramadan, waktu orang sibuk packing barang dan balik kampung. Menarik, kan.

Quran memang pastinya sesuatu yang tidak harus ditinggalkan. Harus terus intim dengan kalam Tuhan ini. Mungkin sekarang, sudah boleh berkira-kira, merancang bagaimana kita mahu diri kita selepas Ramadan. Azam..azam itu perlu awal, harus selalu diingatkan, diulang-ulang ke dalam diri supaya stamina Ramadan masih kekal ketika Syawal dan bulan seterusnya, kalau kurang pun, mungkin sedikit kerana persekitaran seperti Ramadan tidak ada lagi. Yang penting, tidak hilang terus. KUn Rabbaniyyi wa la takun Ramadaniyyi. Kita bukan hamba Ramadan kan, kita hamba Dia.

Untuk akhirnya, mari sama-sama mengajak diri beramal. Ya, semampunya. Islam tidak memaksa sehingga kita terlalu bersusah-susah tapi jangan sampai terlalu lewa.

Moga bertemu Lailatul-Qadr. Banyakkan doa dan rintih di 10 yang terakhir ini. Kalau ada ingatan, selitkan nama saya dalam doa anda. Juga untuk saudara seIslam yang lain. Ooo..selitkan nama-nama yang anda sayang dalam doa..mahu dia berubah? Mahu dia pakai tudung? Mahu dia jadi lebih sabar, kurang barannya. Juga untuk pemegang kuasa. Hati mungkin terasa sakit, lebih banyak mahu menyumpah dari memuji. Tapi atas barakah Ramadan, tak salah kita melembutkan hati, menitipkan doa, moga mereka dipandu Tuhan, tidak nanar membuat keputusan.

2 Komentar:

Anonymous said...

barikillahumma lana fi syahri ramadhan

Anonymous said...

allahummansur juyusyalmuslimin waasaakiral muwahideen, waahlikil kafarata warrafidhata walmubtadiata walmusyrikeen....

Post a Comment

Back to Top