0

Kembalikan, dengan kuasaMu, Tuhan

Aku sudah jadi bisu
Hampir putus asa kalau
Bukan akur pada ingatan Tuhan
tentang rahmatNya yang maha luas

Untuk dia,
Aku benci mahu merayu memohon
Meminta tolong
Kerana dia tidak layak untuk itu semua
Orang yang layak adalah orang yang punya
sesuatu untuk dikongsi

Aku tidak tahu
Apa dia masih punya walau sekeping hati
Buat mengasihi seorang ibu yang sudah acap bermain air mata
Yang hambur dan marah masih dibalas kasih tak terjangkau dalamnya
Buat menyayangi ayah yang tak pernah terbang sabarnya
Biar bentak dan baran menambah sakitnya
Cuma disambut dengan hela nafas dan geleng lemahnya
Buat mengasihani si kecil naïf yang hanya tahu menghambur tangis
Atau menyimpan sendu kerana suaranya dilarang kedengaran biar sesekali mahu menunjuk
Yang dia cuma anak kecil..tangis itu biasa, mahu memancing perhatian

Untuk dia,
Aku…sudah tidak punya hati untuk kasihan
Berilah aku seribu alasan…
Sedang masa sebenarnya sudah lama memberi ruang
Aku sudah tuli mahu mendengar azam demi azam
Kerana mata cerah ini tidak pernah melihat tindakan dan perubahan

Biar kali ini kau kata aku kejam
Aku mahu jadi lebih dari itu
Kerana yang zalim memang harus dihukum
Yan tidak tahu berpegang pada janji
Yang sombong memahami amanah ILahi
Yang angkuh untuk kembali…

Kerana aku cuma seseorang yang gagal juga
Mahu menghalang segalanya dengan kuasa atau suara
Yang aku punya cuma sekeping hati
Yang saban hari meronta mahu berkata
Tapi yang keluar hanya air mata tanpa bunyi
Dalam tunduk dan rafa’ tanganku pada DIA pencipta ‘dia’

Mahu bagaimana aku, Tuhan,
aku hilang kalam mahu berdoa
Bukan azab yang aku pinta tapi
Kasihanilah ya Tuhan…
Ibuayah yang setia dan pemurah kasih itu
Si comel yang tidak pernah mengharap lahir
untuk dibumbu sukmanya dengan duka

Untuk mereka ini, Ya Tuhan…
Aku menyerah dan pasrah
Bagi segala sesuatu buat ‘mendidik’ dan melorongkan jalan ….
Untuk dia.

Dan dengan sisa kasih ini, Tuhan,
Aku menyembah hina…
berlemah-lembutlah pada apa yang Kau takdirkan
Aku bukan mengharap dia pergi…tapi kembali
Pulang..ke jalan Tuhan.
Tinta tanpa mutiara
1216 290909

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top