0

Wahai Anak, Kembalilah

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ
Hud[42]
(Mereka semua naik) dan bahtera itupun bergerak laju membawa mereka dalam ombak yang seperti gunung-ganang, dan (sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, yang sedang berada di tempat yang terpisah daripadanya: “Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah engkau tinggal dengan orang-orang yang kafir”.

Bergenang air mata tatkala menyelami perasaan Nuh ‘alaihis Salam. Lihat kecamuk dan gelora jiwa seorang ayah melihat anak tenggelam di depan mata. Lebih perit lagi, kerana dia tahu, itulah perpisahan akhir dia dan anaknya. Mana bisa dia melihat lagi anaknya kerana dia maklum dengan ingatan Tuhan. Hanya yang beriman akan selamat. Yang inkar akan tenggelam. Itulah pemisah antara dia dan anaknya. Kufur. Hubungan nasab sudah tiada erti. Tuhan memberitahu, Nuh, dia bukan anakmu, bukan ahli keluargamu. Akhirnya, Tuhan memberi tanda aras. Akidah yang menentukan hubungan sebenar.
Nuh memanggil, wahai anak, ke mana engkau mahu pergi. Bagaimana engau mahu lari dari ketentuan Tuhan. Naiklah bersama-sama kami ke dalam bahtera, akan selamatlah engkau.

قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ
Anaknya menjawab: “Aku akan pergi berlindung ke sebuah gunung yang dapat menyelamatkan aku daripada ditenggelamkan oleh air”. Nabi Nuh berkata: “Hari ini tidak ada sesuatupun yang akan dapat melindungi dari azab Allah, kecuali orang yang dikasihani olehNya”. Dan dengan serta-merta ombak itu pun memisahkan antara keduanya, lalu menjadilah ia (anak yang derhaka itu) dari orang-orang yang ditenggelamkan oleh taufan.

Tapi hati anak sedikit pun tidak terusik dengan pujukan si ayah sedang ayah sangat mengetahui situasi dan hakikat sebenar kejadian yg akan berlaku. Ini bukan air bah seperti banjir biasa yang kau sangkakan anakku ..hari ini bukan seprti hari-hari ujian biasa yang kau sangka bisa kau hadapi cabarannya. Tidak anakku..Tidak ada yang akan terselamat.Tidak ada melainkan dengan rahmat Allah.

وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: “Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu”. Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung “Judi” serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): “Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim”.

Ah, anak, apa bisa melihat tangis di penjuru kalbu seorang bapa, seorang ibu. Apa pernah terlihat linangan air mata pada setiap doa di hujung solat. Rintih dan rayu kasih seorang ibu, sayang seorang bapa. Memohon pada Tuhan, kembalikan..kembalikan dia ke jalan-Mu Tuhan. Kembalikan iman dalam hati anak ini Tuhan, apalah kiranya kau berlemah lembut dalam ketentuan-Mu padanya. Lorongkan jalan kebenaran buatnya. Suluhi hidupnya dengan cahaya-Mu. Pulangkan dia kepada kami. Pulangkan…
وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابُنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ
Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu dari keluargaku sendiri, dan bahawa janjiMu itu adalah benar, dan Engkau adalah sebijak-bijak Hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya”.

Masih seorang bapa tidak kenal putus asa. Terus berdoa pada Tuhan, moga-moga anaknya terlepas azab di akhirat.

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
Allah berfirman: “Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu (kerana ia telah terputus hubungan denganmu disebabkan kekufurannya); sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang yang jahil”.
Nabi Nuh berkata: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan memberi rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi”.

Anak-anak mungkin dekat dengan ibu bapa tapi hakikatnya jauh. Kerana penghubung itu terputus. Penghubung dari doa dan solat setiap waktu. Hubungan hati yang lahir dari iman yang utuh. Bagi yang sudah pergi, apakah hubungan anak dan ibubapa masih kekal; apakah doa kita diterima sebagai doa dari anak yang soleh dan solehah.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top