2

'Uruf atau Syariah?

Masih kekal ingatan Us. Nasir waktu saya di SMAKJ;” kalau kamu jadi ibu bapa, ingat, anak-anak bukan milik kamu. Ia pinjaman. Justeru jangan terlalu kecewa, bersedih, makan hati bila anak-anak tak balik raya. Mereka ada kehidupan sendiri yang kita kena cuba untuk faham.” Mungkin ramai yang membantah. Fahami betul-betul, ayat ini bukan bercakap soal tanggungjawab anak-anak, itu tak dinafikan, mereka perlu bertanggungjawab, mereka perlu sedar dan tahu. Pesan itu berkisar soal bagaimana seharusnya ibu bapa melihat anak-anak supaya kekecewaan mereka tidak akan menyakitkan mereka, tidak akan menyebabkan mereka terlepas kata mendoakan anak-anak pada perkara yang kurang baik untuknya.

Saya belum menjadi ibu. Justeru, seperti tidak adil untuk saya bercakap kerana seperti kata orang, kau tak tahu perasaan jadi mak bapak. Kalau kau tahu, kau pasti akan buat perkara yang sama. Itu satu isu. Tapi saya tak nafikan banyak isu lain yang harus kita teliti bersama. Apa yang penting di akhirnya adalah bagaimana meletakkan Islam di atas. Tapi memang bukan mudah. Kerana hari ini, adat, uruf dan ‘apa orang kata’ itu lebih penting dari melihat sesuatu isu dari sudut syariahnya.

Semalam waktu saya bicara dengan seorang kawan satu isu, dia menyebut; akak kena pikirkan uruf sekarang. Semua tu kan dah jadi biasa. Lalu saya menyebut, awak bertanya, apa pandangan Islam. Maka adalah menjadi kewajipan akak untuk menyatakan perspektif Islam dalam soal ini. Apakah kerana uruf tidak begitu, maka Islam harus mengikut uruf. Islam yang harus mengikut suasana atau suasana itu harus diurus mengikut acuan Islam.

Saya teringat bengkel tentang kokurikulum dan pembinaan syaksiah yang saya hadiri minggu lalu anjuran CCAC UIA. Perbincangannya memang hebat, menarik. Tapi akhirnya saya lebih cenderung dengan idea Cikgu Sidek Baba tentang ‘adabization’ dan persoalan yang dibangkitkan oleh Murabbi saya, Ustaz Ismail Abdullah. Katanya, apakah pasaran yang membentuk pendidikan atau pendidikan yang seharusnya membentuk pasaran, Kerana hari ini kita galak menyatakan mahu melahirkan graduan yang menepati kehendak pasaran, yang kompetitif, produktif. Justeru, kita melihat pelajar harus dibentuk sehingga menepati kehendak pasaran. Tambah beliau, selagi kita tidak memahami maksud dan tujuan sebenar penciptaan, maka selagi itu kita akan gagal menjadi pengurus bumi sebaiknya. Ya, selagi kita tidak memahami makna hidup sebagai hamba Allah( عباد الله), khalifatullah (خليفة الله), ummah wasota(أمة وسطا), dan sebaik-baik ummah (خير أمة).

Waktu saya bertemu beliau, mohon pandangan terhadap beberapa kemusykilan saya, beliau kembali membangkitkan tentang bengkel kami. Katanya, kita boleh berfikir out of the box, tapi kita tetap tidak boleh berfikir out of the big box. Setiap sesuatu harus berjalan dalam system-Nya. (صبغة الله).

Tentang ‘adabization’ yang dibangkitkan oleh Cikgu Sidek Baba, ia bukanlah sesuatu yang asing di kalangan kami yang bekerja dengan Ustaz Ismail. Memang itulah tumpuan ustaz dan selalu diulang-ulang. Apabila ‘adabization ‘ dibangkitkan oleh Cikgu sebagai satu learning outcome yang sangat penting, idea itu disambut dengan baik oleh kebanyakkan peserta. Hasil pembelajaran dalam aktiviti ko kurikulum sepatutnya adalah melahirkan pelajar-pelajar yang punya syaksiah yang baik dan BERADAB. Beradab dengan manusia, juga punya adab dengan alam. Bukankan Islam itu rahmatan lil ‘alamin. Jadi Muslim yang berjaya harus menjadi suatu ‘rahmah’ bukan sahaja kepada Muslim bahkan kepada alam seluruhnya. Jangan kita rasa berjaya tetapi makhluk Allah yang lain terseksa dengan kejayaan kita.

Kembali. Jauh sungguh isi saya menyimpang dari muqaddimah. Sejak menyibukkan diri dengan disertasi, lebih banyak isu-isu kekeluargaan yang harus saya lihat dengan lebih dekat selain menjadi kewajipan saya untuk menelitinya dari perspektif Al Quran. Dan akhir-akhir ini, banyak pula perbincangan dan mesyuarat meja bulat, empat segi juga mesyuarat dapur tidak rasmi membincangan tentang isu perkahwinan. Saya mendapat pandangan yang tidak banyak berbeza. Hampir sama dari mulut ke mulut. Sakitnya kan, apabila uruf/situasi setempat telah mengatasi peranan syariah dalam memudahkan urusan menyempurnakan agama(perkahwinan), urus tadbir rumahtangga sehingga penyelesaian konflik dalam keluarga. Banyak sungguh adab Islami yang semakin jauh dan hilang dalam diri-diri kita. Oh, saya tidak mengatakan 'u'ruf itu salah kalau ia baik dan menepati kehendak Islam.

Sahabat, kita bukan manusia sempurna dan terbaik. Tapi saya percaya, kita harus selalu punya azam dan usaha untuk jadi sempurna dan terbaik menurut acuan –Dia, Tuhan yang Maha Tahu. Harus selalu mahu naik pangkat di mata Dia, walau jalan itu sangat sukar, sangat asing, sangat berbeza. Persoalannya, bersediakah kita?

Doakan saya, mampu menyelesaikan disertasi ini secepat mungkin dan diberi ilham oleh Allah.

2 Komentar:

fArA jeFF said...

assalamualaikum kak sit,

pernah satu kajian matematik menyatakan;
"di luar satu bulat kecil tetap akan ada bulat yg besar"


gudluck and all the best~

Maryamnour said...

This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Back to Top