0

Cerita Cinta dan Cita-cita

“Prol, ayah kau pesan pada ibu, belanja sekolah itu memang makin mahal tapi kalau anak kita punya cita-cita, duit itu bukan masalah kerana cita-cita itu akan memandu hidup anak kita,” jelas Bu Endang akan keengganannya untuk berkahwin dengan Pak Aji kepada Saprol.
“Kalau kamu punya anak, jadi seperti Bu Endang. Pelihara cita-cita anak kamu,” pesan Pak Haji kepada menantu dan anaknya, Fendi dan Sarah dalam genang air mata meredakan Bu Endang berhijrah. Petikan dari : Drama Kiamat Sudah Dekat

Apa cita-cita Saprol? Mahu jadi rocker. Pada Bu Endang, mempunyai anak yang punya cita-cita tidak kira apa cita-citanya adalah satu keberuntungan. Harus diusahakan cita-cita itu.

Saprol? Saprol akhirnya kerana berat untuk berpindah, meredakan ibu untuk berkahwin dengan Pak Aji. Kerana padanya, kalau berpindah pun belum tentu dia akan jadi rocker nanti. Cita-cita akan berubah. Kalau berbapakan Pak Aji, pasti tak perlu pindah. Hidup lebih mudah.

Pada Bu Endang, soal perkahwinan dengan Pak Aji masih samar. Hari ini, keputusan harus dibuat atas apa yang jelas dan yakin. Dia tidak harus bermain dengan sesuatu yang tidak pasti. Soal hati, memang payah dan lambat pula prosesnya.

Pak Aji, seperti Bu Endang. Kerana dia sendiri tidak pasti akan perasaannya. Akan keputusan terbaik terutamanya soal cinta /perkahwinan di usia tua ini. Lalu, memutuskan untuk meneruskan hasrat ke Tanah Suci Mekah bersama anak menantu dan kawan-kawan mereka tanpa memikir soal Bu Endang. Apa yang ada di tangan itu diusahakan. Apa yang masih samar dalam pertimbangan akal biarpun mungkin sudah lama jelas tertulis dalam takdir Ilahi harus diketepi dahulu.

Itulah akhirnya episod 1 siri ini. Ini kali kedua saya menonton ‘ending’nya. Pertama di TV9 dan kedua ini di saluran Suria, Singapura. Tapi kenapa ya, tak tertangkap isu di atas waktu nonton kali pertama.

Itulah cita-cita dan keyakinan kita pada Tuhan.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top