0

Berikan Setitis Kasih-Mu

Alhamdulillah, syukur kepada Tuhan yang hari demi hari memberi peluang kepada saya melihat dan memahami hidup. Sudahkah anda mengucapkan syukur hari ini? Sudah baca doa bangun tidur? Aduuh, ini soalan untuk anak kecil. Kenapa? Yang dewasa ini tidak terlupakah membaca doa?
Syukur. Syaidina Umar mempunyai satu kebiasaan. Beliau suka bertanyakan khabar rakyatnya. Apa khabar anda pagi ini? Baik, jawab seorang lelaki. Beliau mengulang pertanyaannya, apa khabar awak pagi ini? Baik. Diulang lagi soalan yang sama, apa khabar awak pagi ini? Baik, Alhamdulillah. Ha, itu yang aku nak dengar, kata Syaidina Umar. Aku bertanya khabarmu supaya aku boleh mendengar puji dan syukur itu dari dirimu.
Ahh, lihat bagaimana seorang pemimpin mendidik rakyatnya tentang syukur.
Saya semakin jatuh cinta dengan Umar. Dan sepulangnya saya dari Rumah Sinar Salam menemankan sahabat saya Ustazah Huda, waktu mengulit buku 'al-Usrah al Muthla fi Daui al Quran wa as Sunnah/Keluarga Ideal Menurut alQuran dan Sunnah, sekali lagi saya jatuh cinta kepada Umar. Saya menangis sendiri. Saya merintih sendiri..Di mana Umar untuk ummat ini?



Buku itu bercerita: Seorang sahabat bernama Aslam menceritakan: Aku keluar bersama Umar pada satu malam. Lalu kami ternampak cahaya. Kata Umar, marilah kita ke sana, Aslam. Kami mendekat dan kami dapati ada seorang wanita bersama anak-anaknya. Wanita itu sedang memasak sesuatu di atas api dan anak-anaknya sedang menanti, menangis kelaparan. Umar memberi salam. Mengapa anak-anak ini masih tidak tidur? Mereka lapar. Lalu, apakah yang engkau masak dia atas api itu? Air. Aku jerangkan supaya mereka akan tidur. Allah akan mengadili antara kami dan Umar.
Maka Umar pun bergegas pulang menuju ke tempat penyimpanan gandum, mengambil sedikit daripadanya dan sedikit daripada lemak. Beliau berkata, wahai Aslam, letakkan di atas bahuku untukku galas. Maka aku berkata, tidak, biar aku yang membawanya. Lantas Umar menjawab, adakah engkau akan memikul dosa aku di hari kiamat kelak? Lalu beliau memikulnya sendiri. Kami kembali ke rumah wanita tadi. Beliau menguli gandum tadi, meletakkan sedikit dan membiarkannya di atas api sehingga masak. Asap menyelimuti janggutnya. Apabila siap makanan tersebut, Umar berkata, berikan aku pinggan. Dan Umar menghulurkan makanan itu kepada anak-anak kecil tadi. Kata Umar, makanlah sehingga kenyang. Kami menunggu sehinggalah anak-anak itu tidur. Kemudian kami pun beredar. Umar berkata: Wahai Aslam, kelaparanlah yang menyebabkan mereka berjaga dan menangis!
Ah..Umar.
Saya bertanya kepada mak cik di sebelah saya waktu dia menikmati hidangn petang kuew tiaw goreng dan telur mata kerbau; acik duduk di mana? Tak de rumah. Menumpang di rumah tinggal. Ooo. Saya mengangkat bayi comel yang terbaring tenang di hadapan kami sepanjang sesi kelas agama petang itu. Ibunya di sebelah kiri saya tersenyum. Dah dua tahun, tapi masih belum boleh berjalan. Ayahnya masuk pusat serenti. Abang dia, tinggal dengan nenek di rumah. Akak tinggal dengan emak. Tapi memang datang sini. Sejak datang sini, ringanlah beban. Mereka belikan susu anak, bagi makan. Seorang bayi lagi sedang dalam pangkuan ibunya. 'Masih belum dipastikan samada dia punya HIV atau tidak, kata Kak Fida, pengurus rumah itu kepada saya.
Saya menatap wajah-wajah di hadapan saya. Tua muda. Ada sebaya nenek,mak cik-mak cik saya dan ada juga yang mungkin sebaya saya. Masing-masing punya kehidupan silam yang hitam. Masih ada juga yang masih mengjalani kehidupan hari ini yang bercampur warnanya-kehidupan kupu-kupu malam.
Huda bercakap tentang syukur hari itu. Tentang nikmat terbesar yang harus disyukuri-iman dan islam. Saya ikut diberi peluang. Saya kongsikan tentang Umar- katanya: Aku merasa nikmat iman kerana aku kenal Jahiliyyah. Kami berkongsi tangis dalam bicara. Kita bercakap ria tentang syurga. Kampung yang kekal abadi. Apakah cukup bekal ke sana?
Saya melihat wajah-wajah kaum sejenis saya. Saya menyimpan pedih di dalam hati. Di mana suaminya, bapanya, adik beradik lelakinya? Lelaki-lelaki yan mendatanginya, apa terlupakah kalian yang wanita itu harus dimuliakan? Diletak di tempat yang selayaknya sebagaimana Rasulullah mengembalikan kemuliaan wanita dengan kedatangan Islam. Apa jalan berliku yang dilalui Rasulullah itu kalian buang dari ingatan lalu kalian kembalikan tempat wanita-wanita itu seperti dulu; waktu perempuan itu bagai barang dagangan, harta warisan...
Ah, perempuan, setelah dimuliakan, apa kita sanggup kembali dihina.
Semua orang ada kisahnya. Saya dan anda juga ada kisah sendiri. Tapi kita tak dilahirkan untuk hidup sendiri, kan. Kita diajar untuk berkenalan, saling memahami dan bermasyarakat. Mukmin itu seperti bangunan. Saling menguatkan. Kalau ada yang tersilap sama kita betulkan. Justeru, kalau ada masa yang terluang, sama kita hulurkan bantuan dan kalau ada ruang ingatan, dalam doa jangan dilupakan. Hari ini mungkin hari kita melihat sukar dan perit hidup orang lain. Siapa tahu hari esok hari kita. Lalu kita harap dengan sedikit tulus doa dan ikhlas kita hari ini, akan dimudahkan jalan-jalan hidup kita yang akan datang.
Selamat berjuang!

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top