2

Home Sweet Home

Asyik ya Kak, cuti? Oh, tentu. Pulang ke pangkuan keluarga memang sesuatu yang membahagiakan walau saya membawa sedikit resah hati . Risaukan tajuk disertasi yang entah diterima atau tidak dalam mesyuarat lajnah minggu depan juga bimbangkan keputusan peperiksaan. Kata Dr Sohirin, guru Manahij Mufassirin saya waktu saya mengadu perihal kebimbangan saya pada subjek itu, syafaat itu hanya di akhirat, Maryam. Doa sahajalah. Moga ada rahmat Allah untuk awak. Berdoalah.

Lambat-lambat saya keluar, sedar… yang saya harus reda menerima apa sahaja keputusannya nanti. Ini bukan adobe photoshop, words; kesalahan dimaafkan. Undo sahaja. Ya, berdoa, berdoa juga.Saya harus bersedia secara mentalnya. Ini satu kelemahan saya. Kegagalan adalah musuh terbesar seorang yang punya minda perfectionist. Saya ingat bagaimana saya berkurung hampir dua minggu waktu di UM dahulu menerima kegagalan saya dalam satu subjek. Yang lebih menyayat, beberapa hari sebelum peperiksaan, sayalah yang membantu menerangkan subjek itu pada kawan-kawan. Begitu Tuhan mengatur hidup, mengajar kita manis pahit, masam masin kehidupan, tinggi rendah langit, putaran roda dan segalanya.

Hidup inikan fitnah. Apa mampu saya bersabar untuk jadi lebih kuat? To be a world-class player, takkan cabarannya sedikit cuma. Sekali tendang bola sudah masuk gol. Tiada halangan. Tak mungkinkan.

Kembali ke rumah. Emak menyambut saya dengan ikan keli masak cili padi. Aduh, saya makan bertambah. Adu saya pada emak: “Kak Uda dah lama tak makan nasi selera macam ni.” Memang selera saya hilang sama sekali pada bulan peperiksaan. Stress barangkali walaupun secara emosinya saya rasa saya stabil. Tapi badan saya menunjukkan tanda-tanda memberontak terhadap jadual regim saya. Ayah pula waktu mengambil saya di pekan, awal-awal sudah bertanya bagaimana mahu menyediakan roti bakar. Kami singgah membeli butter dan lada hitam. Memang kegemaran saya makan roti disapu butter, ditambah sedikit gula, lada hitam dan yang penting hirisan buah zaitun. Kemudian bakar. Rasanya memang sedikit pelik bagi yang tak biasa dengan zaitun. Tapi saya galakkan anda membiasakan diri dengan zaitun teutamanya orang perempuan. Ia anti kanser yang baik. Boleh dibeli di kedai-kedai arab. Minyak zaitun juga baik. Saya cuba juga mengambilnya sebagai makanan tambahan selain untuk rambut dan kulit. Cubalah!

Ada pelbagai barang di peti sejuk untuk dimasak. Tapi saya rindukan adik-beradik saya yang lain. Terutamanya adik-adik lelaki yang kuat makan. Cuti kami tidak serentak. Saya terbiasa hidup meriah. Terasa sunyi sekadar ditemani dua adik yang masih di sekolah rendah.

Saya ikut emak melawat temannya yang lumpuh separuh badan. Bermula dengan kanser payudara, ia merebak ke tulang. Dalam kereta, emak dan Mak Leha, jiran saya bertukar cerita lagi tentang kawan-kawannya yang mengidap kanser. Malam, waktu emak menelefon teman lamanya di Melaka juga saya mendapat berita yang sama-kanser. Saya jadi ketakutan juga. Harus beringat dengan gaya hidup saya selain berdoa minta diberikan kesihatan menjalani hidup.

Dan jadual saya berubah. Tidak boleh bermlas-malas di hadapan laptop waktu pagi. Harus segera menyediakan Muadz yang banyak ragamnya waktu pagi. Kasutnya, stokinnya, suplementnya, gaduhnya dengan Hakim pagi-pagi buta; semuanya cukup untuk membuat saya menjerit di awal pagi.

Ini jadual baru saya. Masak,hantar dan ambil adik sekolah, makan, masak lagi, makan. Cuti…saya harus benar-benar mendisiplinkan diri.

2 Komentar:

Anonymous said...

hee..hee..heee.. baguslah, ini baru seorang kakak yang solehah...

maryamnour said...

Seperti kukenal ayat ini..

Post a Comment

Back to Top