6

Tentang Saya...?

Beberapa orang telah men’tag’ saya. Tah hapa-hapalah (baca ikut cr Mastura) kan tag ni. Tapi macam best pula.Jadi, saya akan menunaikan janji untuk menulisnya kerana saya sudah pulang dari medan juang dengan tangisan. Waaaa..tolong doakan saya, tolooong. Tapi maaflah, terpanjang pula tag ni.
1- Saya, Siti Maryam Hasni. Orang panggil Sit, Maryam, Kak Uda (di rumah dan di kampung), Siti dan Bonda. Bagi yang tak kenal saya mesti pelik kenapa orang panggil saya Bonda. Sudah tuakah saya? Bonda- adalah panggilan utk saya waktu berada dalam PMIUM. Honestly, saya segan dengan gelaran itu kerana saya tidak berbuat selayaknya waktu duduk di kerusi itu TETAPI percayalah, saya tidak berbohong apabila saya menyayangi anda yg memanggil saya bonda. Saya benar-benar mahu menjadi seorang ‘bonda’ untuk anda.
2- Pernah bercita-cita utk jd career woman, menteri, yg hebat, elegant, punya segalanya. Tp setelah smkin dewasa dan mlihat hidup, harap sgt kalau boleh jadi suri rumah dan bekerja dari rumah. Tapi sebab hutang PTPTN yang melambak- kena kerja juga nanti. Cakap tentang kerja sahaja, sudah menjadi satu stress pd saya sebenarnya.Hehe. Emak sdh berbuih mulut bercakap tntng kerja kpd saya. Saya memang tak nak kerja, tapi jgn kurung saya di rumah, saya mahu hidup dengan masyarakat, berbakti semampunya.
3- Saya sangat cintakan bahasa Arab-walaupun tak pandai2 sampai skrg. Cinta yang sukar diungkap.

Ia ada dalam hati, berkeliaran di minda, mengalir ke seluruh urat saraf. Sejak umur 16 tahun saya bertekad utk ke negara Arab. Saya mimpikan masjid yg cantik, luas dan tenang. Dari mimpi, saya mengayam impian dan menetap tekad hingga saya dianugerahi ziarah 4 bln ke Syria tahun 2005.


Tuhan sahaja yg tahu bagaimana sakitnya saya 7 tahun menunggu peluang itu dan bila pulang dari Syria, saya ambil masa hampir setahun utk pulih. Sakitnya. (maafla, saya tahu ada yg kecil hati dgn sikap saya waktu itu. Ko faham kan, Tipah.) Dan saya sgt takut klu bahasa itu hilang dr saya. Ia cinta saya, sesuatu yang menolak saya utk terus bersemangat dan berjuang.
4- Jatuh cinta pada ilmu tafsir sjk baca muqaddimah Fi Zilal al Quran-Sayyid Qutb.
5- Harap akan terus belajar dan belajar. Atau duduk dekat2 dengan universiti dan dapat masuk library bila-bila masa dan boleh didik anak-anak saya dengan suasana itu. Masih menyimpan cita-cita utk belajar dan mengembara ke luar negara esp negara arab.
6- Ada 12 adik beradik termasuk saya. 8 lelaki, 4 perempuan. Sgt suka berkumpul dengan ahli keluarga. Kami suka buat aktiviti bersama contohnya buat video klip, berlakon drama. (Cerita hantu kami gagal disambung stlh 3 hr penggambaran. Tak profesionallah katakan). Dan tetap tak lupa benda-benda yang patut contohnya berkelah, usrah keluarga. Ayah akan bg turn utk pentazkirah. Waktu ni, dilarang tidur selepas subuh! Saya cintakan zaman saya ditarbiah waktu kecil, (zaman al-Arqam). Saya harap saya tidak akan terlalu kejam memaksa anak-anak saya nanti mengikut cara saya. (Ah..zaman yg mencabar hari ini akan jd senjata 2 mata-musuh dan kawan).
7- Obses pada aerobik terutama yg ada element dance. (mcm Cik Naurah Masturala). Sekarang, saya sedang memberi tumpuan utk pandai berenang. Thanks pd swimming pool UIA yg best tu. Dan saya berharap sangat utk pandai menunggang kuda. Mesti bestkan. Lebih hebat dari Yamaha Sport saya.
8- Saya rasa saya perfectionist(this affect me a lot- dan sbb tu agaknya org kata saya choosy). Saya kerja kuat utk buat sesuatu sampai complete. Saya akan menyalahkan diri saya bila saya tak boleh buat yg terbaik. Seorang kawan selalu mengulang pesan pada saya- Maryam, لا يكلف الله نفسا إلا وسعها .
9- Suka menulis. Masa sek menengah, tulis suka-suka.Tiap-tiap tahun diari saya penuh bertulis.Skrg dah tak tulis diari sejak kena marah dgn ustazh kat Syria. Tulis di blog or buat cerpen sikit2. Saya ada folder yg saya namakan ‘Release n Respond’. Kalau saya marah kat org, saya akan menulis utk redakan perasaan tu.
10- Suka masak –untuk adik-adik lelaki saya yang suka makan dan kawan-kawan. Tapi kalau tak ramai org yg ada, tak da mood nak masak. Suka ikan keli, lada hitam. Sekarang sedang belajar utk makan makanan yg sihat-sihat.
11- Tak suka kerje-kerje yg melibatkan perincian yg kecil2 cth hias pentas, jahit manik, buat hantaran. Tapi selalunya terpaksa kena buat. Tak kisah psl hiasan2 sangat tapi quite strict psl cleanliness.

12- Harta kesayangan saya- KAA 1307 –motor Yamaha Sport warna merah. Ramai org kenal saya sbb motor ni tersngtlah kuat bunyinya. Dah tua. Tapi tak pa.Ini je harta saya. Beli ngan duit PTPTN. Lagi satu-laptoplah. Kawan saya mengadu banyak perkara.

13- Tak suka shopping. Tapi sekali shopping, sangat lama dlm memilih. (kata Usu Nazihah- sian siapa jadi suami K.Cik).

14- Cepat nervous sbnrnya. Bila kena bercakap di khalayak mesti menggigil la walaupun suara lantang. Kalau org tgk tangan saya, dia akan perasan.

15- Sebenarnya, apa impian saya? Saya mahu jadi seorang yang berilmu, berdisiplin, sangat dekat dengan Al-Quran dan Sunah, isteri solehah dan ibu mithali. Mahu jadi ibu kepada anak-anak seperti Zaid bin Thabit, Salahuddin al-Ayyubi dan Muhd Al-Fateh. Layakkah saya?

16- Banyak sangatlah 16 ni. Apapun, tahniah, anda berjaya menyudahkan bacaan. Sbg hadiah, anda di beri peluang untuk tolong tambah yang terakhir :).

Siapa yang saya nak tag? Semua dah buat kan? Yang tak buat lagi tu, sila buatla. Dijahis, bila nak menulis tentang falak di blog pulak?
Akhirnya, untuk anda, bait lagu yg saya suka selalu
Andai kasturi hilang harum,
Mawar tak berkuntum,
Cinta tak bersambut
Biar emas setinggi gunung
Kan kupeluk rimbun ampun
Rahmat Yang Maha Agung........ Ramli Sarip.

6 Komentar:

Anonymous said...

assalamu'alaikum kak...
wah....
lama tidak bersua...
apakah khabarmu???
akak still klaka ag ek...
tersenyum sumbing saye bace tag akak ni=)

Anonymous said...

hehehe..bonda2..
aku terkesima baca cita-cita engkau..
well thanks sbb buat aku semangat..
- wani-

syakirin said...

salam.
bonda.....

Maryamnour said...

Salam Safa.Akak sihat.ok je mcm dulu gak.hehe. WANI:hmm..ko tahula aku..anyway:DARE to DREAM. SALam kembali syakirin

Anonymous said...

salam ziarah kak..maha suci ALLAH..hm takjubnya saya bila baca entri ni sebab drp poin2 yg akak catatkan, saya rasa saya miliki banyak persamaan dengan akak. salam taaruf. saya adalah salah seorang kenalan kak ummu hani yg sedang menuntut di mesir yg juga suka menulis:)

Maryamnour said...

Salam Taaruf Lailati. Cinta kita sama,yer?:)Hmm. Awak di sana, di tempat yg pernah jadi impian akak. Selanat berjuang! Pantang Menyerah!

Post a Comment

Back to Top