0

Cinta,Love, الحب

Gantikan secawan kopi hitam ini...

Ia bukan segala-galanya. Yang cantik, indah, handsome dipandangan belum tentu yang terbaik. Yang Nampak menyelerakan, menggiurkan belum tentu baik dan sedap bila dimakan. Begitu mata mudah tertipu. Justeru ada timbangannya dalam hidup ini bila mahu menilai sesuatu.

Tertarik dgn cerita Dr Komar semalam. Dalam satu majlis beliau ditanya tentang hak/right? Kata Dr, beliau tidak berminat untuk turut serta menuntut hak wanita seperti yang diperjuangkan sesetengah wanita . Rakan yang bertanya, seorang non muslim memperlihatkan kehairanan. Ya, menurut mereka kan, wanita Islam tidak mendapat hak yang sepatutnya. Segalanya didominasi oleh lelaki. Ya..kerana Quran menurut mereka ditafsir dari kaca mata seorang lelaki. Bukankan hampir semua kitab-kitab tafsir muktabar ditulis oleh lelaki. Kata Dr, dalam Islam kami sudah mendapat hak kami. Yang sesuai dengan keperluan kami. Dan ia sangat adil kerana yang menentukan hak itu tidak lelaki mahupun perempuan. Ohh? Terperanjat dia yang bertanya. Tuhan kamu bukan lelaki? Bukan. Tidak lelaki, tidak juga perempuan. (lelaki ini masuk Islam kemudiannya, tidak silap saya ).

Apa kaitan cerita Dr Komar dengan tajuk cliché saya? Tiba-tiba bercakap tajuk ini. Ya, segalanya terhubung akhirnya dengan Sang Pencipta. Setiap sesuatu, buruk baik itu ukurannya pada Dia, seperti yang telah diperintah Dia, seperti yang sudah dimaktubkan dalam Quran, kalam-NYa. Bukan ukuran bagus dan baik itu pada tangan kita, manusia yang cepat berubah hati. Cepat terpesona dengan manisnya kata, tulusnya bahasa, indahnya budi. Lebih lagi saat ‘cinta’ yang sudah dibilang orang banyak kali; buta ,itu jadi teman setia. Lalu yang ada Cuma cinta. Tidak lain. Quran waktu menerangkan saat Zulaikha mabuk cinta pada Yusuf menggunakan perkataan [qad syarofaha hubba). Syaghofa itu maksudnya hatinya dipenuhi, ditutupi, gelap dengan cinta hingga tak mampu berfikir selainnya. Bagaimana mahu menerima selainnya, kalau tidak ada lagi ruang untuk diberi tempat kata nasihat dan pedoman.

Justeru selalu pepatah bilang, kalau cinta, jangan sepenuhnya, benci juga begitu. Beri ruang untuk yang lainnya. Supaya kita tidak jatuh bersama-sama si buta bernama cinta dalam perigi yang memang tak bermata. Saat sudah jatuh jangan rasa dunia seperti sepi. Perigi buta memang bukan tempat diamnya manusia yang boleh dibawa bicara. Merasa dunia sepi, hati kosong..i’m empty…rasa seperti mahu mati, bukan kata yang selayaknya untuk seorang Muslim kan., seperti kita tiada Tuhan buat mengadu. Sedih itu biasa. Merasa patah hati itu normal. Manusia kan kita. Tapi berlama-lamaan dalam ‘kekosongan’ dan melayan kesepian itu yang salahnya. Apa Tuhan sengaja mencipta kita untuk diberi masalah? Tidakkan…? hidup ada matlamatnya. Masalah itu ujian; mahu menjadikan kita tambah kuat atau mahu menguji tahap sabar dan iman kita. Justeru kembalilah merenung matlamat hidup. Matlamat hidup Muslim, kemudiannya, cita-cita kita sebagai manusia yang penuh impian dan keinginan juga harapan manusia berjasa, ayah bonda. Teruskanlah hidup.

Kalau sesuatu itu baik, Tuhan pasti melorongkannya biar susah. Serahkan urusan kita pada Dia. Kalau memang bukan untuk kita, belajarlah untuk redha atas ketentuan-Nya. Sekali lagi…Dia, Tuhan yang mencipta lebih tahu yang terbaik untuk ciptaannya.
Untuk adik-adik yang baru berkenalan dengan ‘cinta’, saya titipkan pesan…Jangan dibutakan mata hati dengan kasih sayang manusia’ asing’ dalam hidup kita hingga kita hilang peduli pada kasih manusia setia bernama keluarga yang tidakkan pernah boleh mengucap kata; kita putus, aku ceraikan kau, setakat ini shja hubungan kita. Tidak.

Susah, memang susah kalau perlu melupakan. Kerana yang ada cuma rasa mahu memiliki. Saya kongsikan pesan seorang guru sejak saya di tingkatan dua. Kalau suka seseorang, buat solat hajat.mohon pada Allah, kalau dia milik kita, mohon Allah simpankan(kalau belum masanya) dan jaga hati dia untuk kita. Kalau bukan, minta Allah campakkan jauh-jauh rasa cinta kita pada dia. Cubalah, saya rasa keberkesanannya. Kita memang tak kuat untuk mengharunginya sendiri tapi itu tak bermakna mati itu lebih mudah dan berhadapan dengan munkar nankir sendiri itu mudah. Kalau mahu menangis, silakan…kerana tangisan bukan tanda lemah bagi saya. Tapi ia tanda yang kita akan bangkit kembali, setelah pergi segala yag terbuku bersama air mata tadi. Sekian.


dengan segelas air putih ini.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top