0

Mati itu Pasti

Kematian itu pasti. Yang masih tidak pasti adalah keyakinan kita pada sebuah kematian, pada suatu waktu yang kita tiba-tiba bangun dan melihat berada di tempat lain.

Jangan tanya saya adakah kubur itu luas atau sempit atau bagaimana. Saya tidak tahu itu. Yang saya tahu hanya ingatan Nabi s.a.w tercinta; kubur itu samada akan jadi taman daripada taman-taman syurga atau lubang daripada lubang-lubang neraka.
القبر روضة من رياض الجنة، أو حفرة من حفر النار
Amal kita nanti yang akan memilih; taman syurga atau lubang neraka.

Kata kubur setiap hari:
Aku rumah yang sepi, jadikan bacaan Quran temanmu,
Aku rumah yang gelap, terangilah dengan melazimi solat malam,
Aku rumah yang penuh dengan tanah , bawalah amal soleh sebagai tilam hamparan,
Aku rumah ular berbisa, bawalah amalan Basmallah sebagai penawar,
Aku rumah si penyoal Munkar dan Nakir, maka banyakkan bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya mudah kamumenjawab soalnya
Setiap kali kita melawat orang meninggal, sering kita bacakan Yasin atau kita mendengar orang membaca Yasin. Lalu apakah peringatan dalam Yasin itu jatuh ke hati kita?
إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ 12.
Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu Kami catitkan satu persatu dalam kitab yang jelas nyata.

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ
51.dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala (menghidupkan orang-orang yang telah mati; apabila berlaku yang demikian) maka semuanya segera bangkit keluar dari kubur masing-masing (untuk) mengadap Tuhannya.

قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ 52
(pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! siapakah yang membangkitkan Kami dari kubur tempat tidur kami?,, (lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh rasul-rasul!,
Ahh, alangkah bahagianya kalau kita yang bergelar penghuni syurga:

إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ 55.
Sesungguhnya penduduk syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan;

هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِؤُونَ 56
mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin;

لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ 57.
mereka beroleh dalam syurga itu pelbagai jenis buah-buahan, dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki;

سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ 58.
(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.
Tapi ya, sebelum ke syurga harus masuk court dahulu untuk dibicarakan. Siapa yang akan jadi saksi amalan kita?

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ 65
pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.
Justeru, dari setitik air mani asal kita, sangat kecil di mata Tuhan, lalu kita mahu derhaka padaNya? Dan segera lupa yang Dia, Tuhan yang Maha Berkuasa mampu menghimpunkan tulang belulang kita dan menghidupkan kita kembali!

أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ 77
tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ
78. Mereka mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu), dan mereka lupa keadaan Kami menciptakannya sambil ia bertanya: "Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu?"

قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ 79
katakanlah: "Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya; dan ia Maha mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya);
Kata pepatah arab: Kafa bilmauti wa’izan- Cukuplah mati sebagai peringatan.
Kita punya anak soleh yang boleh mendoakan? Atau ilmu yang telah dikongsi untuk dimanfaatkan orang lain atau sedekah jariah yang bakal jadi bekal saat berseorangan bertemu Tuhan…
Ayuh kita hitung apa yang mampu kita bawa kalau kita dipanggil pergi sebentar lagi..
Akhirnya, saya mahu kongsikan kata Ad-Dhahhak, seorang ahli tafsir yang dipetik dari buku HAMKA, Lembaga Hidup:
“Yang bernama hidup bukanlah nafas yang turun naik. Karena tidak sedikit orang yang nafasnya turun naik tetapi dia mati. Dan tidak sedikit orang yang nafasnya sudah berhenti turun naik, tetapi dia masih hidup, lantaran akalnya.”
**************************************************
Dedikasi untuk sahabat; Khadijah dan Ramadan; sungguh kalian akan rindukan syurga kerana sudah ada yang menunggu di sana…sungguh kalian insan pilihan untuk tetap dekat dengan Tuhan lantaran ujian yang hadir. Sungguh, perpisahan itu pahit tapi kasih Tuhan akan selalu bersama hambaNya yang redha dan selalu yakin serta percaya pada Qada’ Qadar Tuhan.

0 Komentar:

Post a Comment

Back to Top