3

Jaulah ke Kota Singa-Bhg1


Tiada tempat bagi yg berakal dan beradab ما في المقام لذي عقل وذي أدب
من راحة فدع الأوطان واغترب
Untuk berehat . Justeru tinggalkanlah negara dan berdaganglah
Bermusafirlah, kan kau temui ganti bagi yang ditinggalkan سافر تجد عوضا عمن تفارقه
وانصب فإن لذيذ العيش في النصب
Berusahalah, sesungguhnya kemanisan hidup itu pada kerja keras

Siyahah, ziarah, uzlah atau apa tujuan musafir saya kali ini. Pertama, buat menemankan teman yang punya urusan di kota itu. Kedua, mahu memenuhkan helaian pasport yang masih banyak tidak bercop sebelum tarikh luputnya akhir tahun depan. Ketiga, seperti biasa, hujung minggu adalah waktu uzlah dari rutin biasa buat berfikir, menjernihkan yang kusut dan muhasabah diri.

Maaf, saya menaip seringkasnya daripada catatan panjang dr buku kembara saya. Ada malas menguasai. Seadanya sahajalah catatan ini.

26-28 Jun 09/3-5 Rejab 1430H


Saya kira ini perjalanan yang baik. Moga Tuhan mudahkan perjalanan kami dan moga kami beroleh sesuatu dari perjalanan ini. Perjalanan menaiki keretapi mengambil masa lebih kurang 7 jam 40 minit. Saya berazam menyudahkan bacaan 'Even Angels Ask' karangan Dr Lang. Habisnya, cuma satu dua halaman yang saya ulit. Namun, Alhamdulillah, saya selesa menghabiskan masa merangka outline disertasi saya. Rakan kembara saya, Cik Ummu sibuk menyiapkan tulisannya, Faiz pula tidak lekang dengan kamera. Saya beruntung kerana mudah-mudah menjadi model sepanjang 3 hari. Menaiki keretapi bukan sesuatu yang asing bagi saya. Saya sering berulang-alik ke Kelantan waktu menuntut di Uni Malaya dahulu. Tahu apa yang paling saya suka dalam keretapi? Magginya. Sekali je, saya pernah makan di kafeteria keretapi tapi sedapnya ...masih teringat. Waktu lapar barangkali dulu.
Dalam bas ke Toa Payoh dari KTM, jakunnya awak berdua


Saya kira, musafir paling bermakna bagi saya adalah waktu saya dan teman-teman di bawa ke Buldan, satu kawasan di Syria bermain salji. Waktu itu kami pergi bersama Syeikh Faisal dan Anisah Amal. Sepanjang perjalanan dipenuhi dengan diskusi ilmiah dan Syeikh Faisal penuh sabar menjawab soalan demi soalan kami. Benar-benar saya merasa perjalanan kami terisi walau niat asal adalah untuk bergembira menatap salji buat pertama kalinya. (Ish, kenapa cerita Syria pulak termasuk dalam catatan untuk Singapura...)

Kredit untuk Singapura
Ada 3 perkara yang harus saya berikan kredit untuk negara padat ini.
Pertama, saya sangat sukakan tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok yang ditanam di sini. Ia dari jenis rendang dan kebanyakkannya adalah pokok yang biasa kita jumpa di kebun atau belakang rumah nenek kita. Singapura cuba mengenalkan konsep Garden City dan saya kira ia hampir berjaya. Kalau anda ke perpustakaannya, anda akan disambut dengan pokok yang rimbun dan anda ditawarkan untuk menikmati satu sesi perjalanan mengelilingi perpustakaan dan berkenalan dengan tumbuh-tumbuhan yang boelh menjadi satu terapi untuk anda. Malang, masa terlalu suntuk untuk saya mengikuti sesi itu. Saya kira, Malaysia harus belajar cepat tentang ini. Bercakap tentang La Nina yang semakin ketara dirasai oleh kebanyakkan kira terutamanya di kota pada Kuala Lumpur, saya teringat komen seorang expertise tentang tanaman yang ditanam di KL kebanyakkan adalah dari jenis tumbuhan hiasan, bukan rendang yang membantu mengurangkan kepanasan La Nina.

Cuba teka pokok apa di sebelah saya yang ditanam oleh Cik Ani di depan rumahnya? Pucuk manis. Cik Ani masak untuk kami pada hari kedua dan saya makan dengan puasnya sampai ditegur Cik Ani. Ala, dah lama tak makan sayur ni.

Kedua, pastinya soal kebersihan. Kata Siti, anak Mak Cik Ani, selain factor denda yang tinggi mungkin juga kerana factor tong sampah mudah didapati di kebanyakkan tempat kecuali di lapangan terbang atas factor keselamatan (takut orang buang bahan letupan dsb). Selain itu, kalau kita melihat pangsapuri atau flat-flat mereka, memang terlihat kemas tanpa contengan, sampah bertaburan, pakaian bergantungan sana-sini. Semuanya ada peratuaran. Singapura-fine city.

Ketiga, perkhidmatan awam yang sangat efisien. Tak perlu beli kereta pun kalau begini. Dan tidak sukar merancang perjalanan kerana saya kira jarang ada kes tren terhenti sampai setengah jam, bas tak ikut jadual dsb. Saya teringat Syria, (Syria lagi..) saya sukakan perkhidmatan servisnya yang murah dan mudah didapati. Pergilah jauh atau dekat, 5 lirah ( dalam 20, 30 sen)juga harganya.
Kenapa bas tu tak berhenti? Oo, kita tunggu bas di tempat yg salah.



Yang Terasa Hilang
Kalau anda perlu waktu untuk berfikir sendiri tanpa gangguan manusia samada dari segi fizikal dan emosi, saya memang mencadangkan Singapura. Anda tidak akan diganggu dengan sapaan manusia ataupun terganggu emosi dengan wajah sedih peminta sedekah atau wajah-wajah kemiskinan yang terpapar dari suasana yang anda lihat; anda sukar bertemu ini di sini. Tapi kalau anda manusia yang selalu dahagakan senyum, salam, atau dakapan orang tua yang merasa anda seperti anaknya, anda akan terasa kosong di sini biar segalanya tampak teratur dan sempurna.

Warganya saya kira terutamanya Melayu bergelut untuk survive di kota tanpa subsidi ini. Untuk beli rumah pun sukar, kalau memiliki kenderaan itu, sudah cukup baik memandangkan certificate untuk memiliki kenderaannya mahal.


Yang Perlu Anda Rasa
Oh..tentunya murtabaknya yang besar dan sedap. Oh, saya dah tahu kenapa dia best. Kena rasa seperti merasa Syawarma atau Nasi Mandi di Syria. Juga Tulang. Sebenarnya namanya Sup tulang merah. Tapi kata Siti kalau kita sebut sup, dia akan bagi sup biasa. Jadi kena sebut ‘Tulang’ sahaja. Bakal kakak ipar Siti membelanja kami. Wah, Tuhan je yang tahu saat meratah ‘Tulang.’ Waktu makan, saya benar-benar teringat dan teringin makan bersama adik-beradik saya. Pasti hebat.

Bercakap soal makan, kami berusaha untuk meminimumkan penggunaan wang di luar. Ialah tukaran RM ke Dollar Singapura menjadikan jumlah yang kami ada sedikit sahaja. Sebelum keluar setiap pagi, saya akan memastikan setiap orang punya bekalan air. Tak sanggup nak keluar duit walaupun untuk sebotol mineral. Tapi kadang-kadang air itu bukan untuk diminum, tapi dibuat bersuci waktu perlu mengunjungi toilet yang tak disediakan air. Saya teringat kata-kata Dr Mumtaz, pensyarah IOK saya, toilet pun kena diislamisasikan, komennya terhadap beberapa toilet yang tak mesra pengguna Muslim di Malaysia. Tapi bagusnya Singapura ini, mereka benar-benar menitikberatkan soal penjagaan dari pembaziran air sehingga ada anugerah untuk tidak membazir. Masjid Ba' Alwi sebagai contoh mendapat anugerah penggunaan air yang berhemah. Begitulah lebih kurang, saya lupa nama anugerah sebenarnya. Dan di Masjid Sultan, paip air untuk mengambil wudu' adalah jenis pancur, justeru, air tidak akan mengalir banyak berbanding paip biasa.

Ke Masjid Ba' Alwi ditemani Pak Cik dan Siti.

ٍSeperti biasa, saya suka mahu melihat masjid-masjid di tempat saya berziarah. Kami sempat ziarah ke Masjid Ba’ Alwi dan sempat juga solat di Masjid Sultan. Saya sukakan kedua-dua masjid tersebut. Redup dan sejuk hati waktu melangkah masuk ke dalamnya. Terasa keberkatannya. Seperkara lagi, dua kali saya solat Jamak pada waktu Asar di Masjid Sultan, saya menemui wanita-wanita yang menunggu-nunggu waktu solat. Saya tanyakan hal ini pada Siti, biasa ke mereka menunggu waktu solat. Siti jawab selamba, biasalah kat mana-mana pun. Saya pandang Siti, saya tak biasa melihat situasi ini di masjid di Malaysia. Juga terdapat penerangan-penerangan tentang Islam ditampal dalam Bahasa Cina. Bagus. Masjid kita? Di Putrajaya yang hampir jadi muzium tu ada tak?


















3 Komentar:

Faiz Faiza said...

Untungnya kita bila ISLAM itu di hati, dizahir perlakuan...kan Bonda?

Kesian dgn anak2 Islam Temasik. Dlm masa sama cemburu dgn kekuatan 'survivor' mereka.

pejuang marhain said...

MasyaALlah... kuat bermusafir, luas perjalanan banyak pengalaman.. tahniahla bonda mengisi waktu dengan pelbagai aktiviti... teman pun tak pernah sampai singapura lagi...

Maryamnour said...

Faiz, sungguh.Tapi tula kita kan, bila dapat nikmat tak bersyukur. Tak rasa nak menghayati Islam yg kita ada dengan suasana yg membantu berbanding mereka.

Pejuang Marhain, lain orang lain caranya mengisi waktu kan. Kebetulan ada rezeki, orang taja, hehe. InsyaAllah, klu ada niat yg baik, Allah akan mudahkan apa-apa pun yg kita nak, betul tak.

Post a Comment

Back to Top